marți, 2 februarie 2010

Chakre

Cele şapte chakre şi lumile superioare

Iata un articol interesant despre ce sunt centri energetici, evident in functie de fieacre ramura esoterica in parte exista nuante diferite ale acestora si interpretari pentru fiecare scoala esoterica in parte , dar simt nevoia sa mentioneza cateva aspecte legate de material si anume ca pana in urma cu 200 de ani nu era cunoscut la pentru publicul larg acesta informatie, initiatii vremurilor dinainte de 1800 fiind intradevar oameni hermetici si foarte precauti in ceea ce priveste cui si in ce mod au transmis astfel de cunoastere , fiind vremuri in care era-i foarte usor, datorita nivelului de constiinta si constienta al umanitatii si trecand prin perioade foarte tumultuase in ceea ce priveste spiritulaitatea, pus pe un rug si aprins....

Sebastian Stănculescu

Lumea europeană şi continentul American nu au cunoscut până acum 200 de ani mai nimic despre tradiţiile Orientului. Odată cu colonizarea Indiei, din interese preponderent economice, civilizaţia apuseană a luat contact cu o cultură şi o civilizaţie fascinantă, care a generat multiple valuri de reforme religios spirituale în lumea albă. Prin impactul rapid avut de teosofia fondată de mediumul Helena Petrovna Blavatski şi prin misiunile spirituale ale unor yoghini renumiţi care au pornit pe căile Occidentului ca misionari, esoterismul hindus a ajuns rapid în lumea noastră, prinzând rădăcini puternice mai ales în secolul al XX-lea, când industrializarea masivă a început să-şi arate efectele cultural-spirituale neplăcute.

Astăzi Occidentul cunoaşte zeci de direcţii şi de şcoli spirituale, majoritatea curentelor esoterice adoptând datorită respectului şi recunoaşterii noţiuni de bază provenite din limba sanscrită, limba prin intermediul căreia au ajuns la noi doctrinele hinduse. Cunoaşterea esoterică a adoptat în masă termeni precum karma, dharma, chakra – mai des folosiţi – sau dehavan, brahman, kamaloka – în literatura de specialitate, dar cuvinte din limba sanscrită au fost preferate unor alţi termeni din limbile europene.

Dacă ne apropiem pentru început, prin acest articol, de cuvântul chakra, trebuie să ştim că el înseamnă în sanscrită roată. Cuvântul este atribuit în cunoaşterea esoterică unui set de organe suprasensibile invizibile privirii fizice, pe care le posedă fiecare om. Orice căutare simplă pe Google ne indică mii de cărţi scrise din alte cărţi şi articole preluate după alte articole care vorbesc despre chakre. Însă doar cel care dezvoltă anumite simţuri superioare poate spune ce sunt chakrele într-adevăr. Indienii le-au numit roţi, căci ele au o formă circulară şi se învârt în jurul unei axe, la unii oameni mai mult, la alţii mai puţin, în unele cazuri par să nu se mişte aproape deloc, deşi au un ritm al lor. Acupunctura, de pildă, se bazează pe o cunoaştere exactă a acestor rotiţe mari şi mici, care formează centri de energie vitală ce compun primul nostru corp suprasensibil, numit în esoterism trupul eteric sau trupul forţelor de viaţă. Există chakre mai mari şi chakre mai mici. În funcţie de importanţa lor pentru funcţionarea corpurilor noastre fizic, sufletesc sau spiritual.

Chakrele cele mai mici sunt câteva zeci de mii şi se formează ca un fel de noduli rotunzi, în fiecare loc unde fire de energie vitală se intersectează. Am putea să-i comparăm grosolan cu ganglionii, doar că sunt mult mai mici şi au mereu o structură rotundă.

Chakrele secundare sunt mai mari şi mai puţin numeroase, ele se află în vârful fiecărui deget, la coate şi genunchi, în palme şi tălpi, în dreptul umerilor sau omoplaţilor şi câteva de-a lungul trunchiului, pe partea stângă sau dreaptă a corpului fizic. Centrii din palme şi tălpi sunt folosiţi de obicei pentru vindecări prin bioenergie.

Chakrele principale sunt şapte la număr după tradiţia esoterică, urmând să fie descris pe rând, de jos, de la baza coloanei vertebrale până sus, spre creştetul capului. Muladhara charka este primul centru. Cuvântul „muladhara” în limba sanscrită înseamnă „rădăcină” sau „bază”. Centrul se află la jumătatea distanţei dintre anus şi sex. El este realmente o rădăcină a fiinţei umane, căci prin această chakră se creează principalele legături ale noastre cu Pământul. Muladhara este asemenea unei pâlnii orientate în jos, asociată la indieni cu energia sexuală corelată cu şarpele Kundalini. Din acest centru pornesc spre creştetul capului trei canale principale de forţe, unul central, paralel cu coloana vertebrală, iar două laterale, Ida şi Pingala. În mitologie chakra este reprezentată ca un lotus cu patru petale în care sălăşluieşte dormind şarpele Kundalini, încolăcit de trei ori si jumătate în jurul unui falos. Swadhisthana chakra, chakra sacrală, se traduce prin „roata locuinţei proprii”. Ea se află aproximativ la jumătatea distanţei dintre pubis şi ombilic, chinezii buddhişti plasând-o cu două degete sub ombilic, iar unele şcoli taoiste cu zece centimetri sub acesta. Swadhisthana se află în plexul lunar al corpului, în zona primelor vertebre sacrale, fiind denumită şi chakra lunară, deoarece este subordonată activităţii Lunii. E reprezentată printr-un lotus portocaliu cu şase petale, reprezentând şase funcţii sau aspecte ale sale. Manipura chakra,„oraşul bijuteriilor”, este chakra plexului solar şi se află aproximativ între a douăsprezecea vertebră toracică şi prima vertebră lombară. Ea este reprezentată printr-un lotus galben cu zece. Ea reprezintă forţele solare în om, forţele de digestie, de securitate şi control. Anahata chakra, în traducere „nelovit”, este chakra inimii aflată între primele vertebrele. Are culoarea verde şi douăsprezece petale, reprezentată în tradiţia esoterică printr-o stea cu şase colţuri, deoarece acest centru se află la mijlocul dintre chakrele Pământului şi cele trei chakre îndreptate spre Cer. Vishuddha chakra, în traducere „purificare”, este chakra gâtului. Are şaisprezece petale şi este albastră. Ajna chakra sau chakra frontală este supranumită şi „al treilea ochi”, deoarece în mitologia indiană, lotusul Ajna deschis reprezintă simbolul clarvederii. Ea este poziţionată între sprâncene şi are două petale, fiind reprezentată prin culoarea indigo sau alb. Sahasrara chakra, „chakra coroană”, este simbolizată printr-un lotus de lumină, cu o mie de petale. Violet sau alb, a fost cunoscută ca poarta spre lumea spirituală, spre legătura omului cu cerul şi cu zeii.

Unele tradiţii spirituale orientale ne transmit că relaţiile pe care le avem cu cei din jur se manifestă prin aşa numitele „coarde energetice” între chakrele noastre şi ale celorlalţi. Legăturile de suflet apar în centrul inimii astral (Anahata astrală), pe când micile relaţii de zi cu zi, de antipatie, pică, simpatie, frică, apar doar la nivelul emoţional (Swadhisthana, chakra sacrală). Chakra bazală reflectă planul relaţiilor noastre cu Pământul şi cu supravieţuirea, care includ munca, atenţia, dexteritatea, ş.a. Chakra sacrală (Swadhisthana) are ca treabă, domeniul nostru social, relaţiile inter-umane, aspectul sexual. Manipura răspunde de voinţă, încredere în sine şi siguranţă, în emoţional fiind într-o continuă luptă de menţinere şi creare a sentimentului de securitate. Centrul inimii (Anahata) are de-a face cu legăturile sufleteşti, iubirea, blândeţea, înţelegerea, devotamentul, compasiunea. Chakra gâtului, Vishudha, reflectă aspectul de comunicare şi de cunoaştere, iar centrul mintal, Ajna, răspunde de mental.

Pentru o privire mai profundă şi mai ştiinţifică este bine să înţelegem că a cunoaşte chakrele este la fel de necesar cum ne este cunoaşterea trupului fizic, prin noţiuni de bază în anatomie. Privite din perspectiva corpurilor noastre subtile, în fiecare dintre acestea, chakrele au funcţiile lor, astfel în eteric centrul plexului solar (Manipura) răspunde de digestie şi chakra Anahata de ritmul inimii, pe când în corpul astral centrul inimii (Anahata) ne conferă un simţ nou, acela de a putea percepe sub formă de imagini-simţire calităţile sufleteşti ale fiinţelor, iar centrul mintal de pe frunte (Ajna) răspunde în astral de capacitatea de a percepe imaginativ realităţi fără existenţă sensibilă.

Chakrele noastre sunt organe care au în corpuri diferite, funcţii diferite. Pentru a ne înţelege propria fiinţă este bine să facem paşi concreţi spre a cunoaşte aceste realităţi. Unii oameni fac aceşti paşi citind mult. Alţii au nevoie să experimenteze aceste lucruri, teoriile nefiindu-le suficiente. Pentru cei care doresc să se apropie în mod conştient de lumea chakrelor noastre principale, pot recomanda o atenţie sporită asupra zonelor în care acestea acţionează. De pildă, atunci când ne este frică şi simţim un nod în stomac percepem fizic acţiunea chakrei plexulul solar (Manipura). Astfel cunoaştem că acest centru aflat în zona epigastrului are o legătură sufletească cu teama. Când gândim intens asupra unei probleme, putem percepe uşor o vibraţie lină pe frunte. Prin atenţia asupra acesteia cunoaştem în mod direct ceva în plus despre cel de-al treilea ochi, Ajna chakra. Nu este nevoie să citim sute de cărţi, deşi am putea face asta dacă simţim această nevoie. Personal consider că viaţa însăşi, printr-o atenţie sporită – ca cea indicată în exemplele de mai sus, poate constitui cea mai bună lecţie care ne poate duce la rezultate certe. Trebuie doar să începem să ne observăm cu atenţie propriul trup fizic, propria activitate a forţelor de viaţă, propria lume sufletească. Dacă avem răbdare organele noastre suprasensbile, chakrele, se vor revela conştienţei noastre ca experienţă personală concretă, având o mult mai mare valoare decât mii de teorii. Din perspectiva unei cunoaşteri spiritual ştiinţifice moderne, chakrele nu sunt doar centri energetici, cum îi numeşte deseori esoterismul modern, ci ele reprezintă organe sufleteşti şi spirituale care ne pot revela aspecte noi ale realităţii la care nu putem avea acces până ce acestea nu se activează. Deschiderea unei chakre poate fi comparată astfel cu trezirea unui nou simţ. Putem să considerăm că în măsura în care ochiul revelează omului o lume, iar auzul aduce spre conştienţa noastră aceeaşi lume dar într-o modalitate mult diferită, tot astfel şi activarea unui nou organ sufletesc ne permite accesul la o adâncire a cunoaşterii lumii.

www.drumulomului.ro

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu