vineri, 30 aprilie 2010

Un om...

Am ras la povestioarele culese de el si am gasit multa intelepciune in munca si viata acestui Om...
Acum am gasit si un filmulet in care am gasit exact povestitorul din carti...

Vezi mai multe video din Film

miercuri, 28 aprilie 2010

Rudolf Steiner - Filosofia Libertatii



Rudolf Steiner-Filosofia-libertatii

Waldorf.

Pedagogia Waldorf

Importanţa ritmului în Şcoala Waldorf

În Scoala Waldorf, ritmul are un rol important în educarea vointei, urmarindu-se ritmul unei ore, al zilei, al lunii si al anului. Ritmul orei este reliefat de împartirea cursului principal, ce se desfasoara la începutul cursurilor în primele doua ore, în trei parti:

* o partea ritmica, prin care este solicitata vointa copilului
* o partea cognitiva care se adreseaza intelectului si
* o partea de povestire care se adreseaza simtirii.

Utilizarea ritmului în educatie permite ca întreaga fiinta a persoanei educate sa fie abordata si nu numai componenta sa intelectuala.

Ritmul zilei presupune studierea materiilor cu caracter cognitiv în prima parte a acesteia si a celor artistice si practice în cea de a doua parte. Acest lucru face posibila adâncirea subiectelor teoretice prin aplicarea lor în practica si prin însufletirea lor artistica.

Ritmul lunii se refera la existenta unor module de 2-4 saptamâni în care zilnic între orele 8 si 10 sunt studiate materiile principale (româna, matematica, fizica, chimie, geografie, istorie, biologie etc.). Aceste module poarta denumirea de epoci.

Învăţarea în epoci

Materiile cognitive sunt studiate în epoci; o clasa studiaza, de exemplu fizica, zilnic, primele doua ore fara pauza, timp de 2–4 saptamâni. Într-o astfel de epoca se poate parcurge chiar si materia pe un an scolar, economia lucrului fiind deosebit de eficienta.

Urmeaza alte epoci, elevii reîntâlnindu-se cu fizica doar peste câteva luni, poate chiar peste un an. Desigur ca între timp elevii uita ce au învatat, dar aceasta nu trebuie sa îngrijoreze.

În Scoala Waldorf uitarea este considerata un aliat, din doua motive: în primul rând pentru ca uitând fizica, elevul se va putea dedica cu toate capacitatile unui nou domeniu, de exemplu literaturii, iar în al doilea rând pentru ca, dupa ce fizica a fost uitata aparent complet, la reîntâlnirea cu aceasta stiinta, elevul îsi va reaminti mult mai intens cele învatate.

Un alt avantaj al predarii în epoci este faptul ca informatiile si întrebarile primite peste zi sunt prelucrate subconstient noaptea, iar a doua zi, atât elevii, cât si profesorii, gasesc mai usor rezolvarea lor.

Însa nu toate materiile participa la acest carusel al epocilor. Se predau în sistem modular limba materna si gramatica, matematica, fizica, chimia, istoria, geografia si stiintele naturii. Aceste materii pot sa apara si în ore de exercitii care au rolul de a fixa cât mai bine materia la cursul de baza. Celelalte materii, cum ar fi limbile straine, educatia fizica, desenul si celelalte activitati artistice sau practice, apar ca si ore fixe dupa cursul de baza si orele de exercitii.

O şcoală fără manuale

Absenta manualului unic contribuie la cresterea respectului fata de carti si la întarirea autoritatii profesorului, care are astfel o legatura directa în comunicarea cu elevii.

Pe de alta parte, elevii se obisnuiesc sa se documenteze din cât mai multe surse în studiul unei teme. De asemenea, profesorul poate astfel introduce în cadrul procesului de învatamânt noi informatii sau materiale aparute în domeniul respectiv, si are posibilitatea de a adapta nivelul predarii si al cerintelor la nivelul clasei.

Formarea unei pareri cât mai obiective, antrenamentul pentru facultate si viata de autodidact sunt calitati evidente pe care le dobândesc elevii astfel scolarizati.

Ponderea deosebită a cursurilor artistice şi practice

Ponderea ridicata a cursurilor artistice si a celor practice iese în evidenta de la prima privire asupra orarului obisnuit din Scoala Waldorf, întrucât aceasta îsi propune sa realizeze o educatie echilibrata, oferind pe de o parte fiecarui copil ceea ce i se potriveste, însa intervenind si cu preocupari în acele domenii spre care acesta nu are înclinatii, dar care sunt necesare unei educatii complete.

Un argument în plus pentru acest principiu: de regula, educatia intelectului prin stiinte cultiva distanta, individualismul, antipatia si concurenta iar, dimpotriva, educarea sufletescului prin arte si mestesuguri cultiva simpatia, apropierea, lucrul în echipa si colaborarea.

Ambele laturi ale educatiei sunt la fel de importante pentru un om echilibrat, dornic sa-si controleze singur viata, fara a se lasa manipulat din exterior.

Indirect însa, la nivelul manualitatii, cursurile artistice sau practice sustin materiile adresate intelectului. Iata doua exemple: o în clasele mici, atât fetele cât si baietii tricoteaza, activitate care ajuta puternic la formarea vederii în spatiu, necesara îndeosebi matematicii; o la începutul fiecarei zile, întreaga clasa parcurge o parte ritmica în care cânta, recita sau danseaza (jocuri adecvate vârstei, însotite de batai din palme, jocuri ritmice si gesturi sugestive).

Partea ritmica îi aduce pe toti la unison, le canalizeaza energia si îi pregateste pentru ora. Importanta cursurilor artistice rezida si în faptul ca le educa starile sufletesti. Ele sunt evidentiate în arte, iar elevul traieste, în procesul reprezentarii lor, caracteristicile propriei personalitati, pe care astfel o cunoaste si o stapâneste bine. El îsi cultiva capacitatea de a percepe starile sufletesti, dezvoltându-si abilitati de comunicare dincolo de calea verbala.

Conducerea clasei de către învăţător, dincolo de clasa a IV-a

Activitatea de îndrumare a clasei este realizata, de regula, de catre o personalitate, care îsi asuma corelarea si coordonarea evolutiei scolare a elevilor pe parcursul unei trepte scolare.

Particularitatile de vîrsta, antropologice, care sunt unitare în perioada de la 7 la 14 ani, cer în mod obiectiv prezenta unei aceleiasi persoane în aceasta functie coordonatoare.

În sistemul clasic de învatamânt Waldorf, aceasta functie didactica este numita „învatatorul clasei” si are ca si îndatoriri pedagogice predarea unui numar de discipline, cuprinse în epoci, de-a lungul celor opt ani de studiu pâna la liceu.

Disciplinele predate în epoca sunt, de obicei, cele cognitive, iar predarea lor interdisciplinara este un deziderat esential al acestei pedagogii. Cu totii cunoastem faptul ca, la aceasta vârsta, elevii percep evenimentele, actiunile din realitate iar predarea trebuie sa tina cont de acest fapt si sa mentina treaza aceasta capacitate de observare, bazata pe interesul firesc al elevului.

Experimente, excursii, observatii minutioase sunt modalitati fundamentale de organizare a învatamântului pâna la pubertate. Formele de lucru introduse în clasele primare sunt baza pe care se aseaza munca de observare din clasele gimnaziale.

De aceea este esential ca una si aceeasi persoana sa însoteasca elevul pe parcursul acestor opt ani, când îsi formeaza instrumentele de cunoastere.

Din punct de vedere psihologic, schimbarea învatatorului în clasa a cincea nu înseamna doar despartirea de o persoana, adesea îndragita, ci si de un mod de lucru. În mod natural, aceasta despartire se realizeaza la pubertate, când tânarul nu mai accepta prezenta unui model de imitat, ci îsi cauta propria forma de exprimare. Aici este normal sa apara mai multe personalitati în fata elevului, pentru a-i da posibilitatea sa aleaga elemente diverse si de a-si exersa formele proprii, prin acceptare sau combatere sanatoasa.

Datorita formelor legislative si de pregatire existente, aceasta forma de organizare nu este oficial acceptata în România, dar este încurajata de unele inspectorate si de cercetatori în pedagogie si de psihologi.

Conducerea colegială

Rudolf Steiner a cerut corpului profesoral sa accepte ca fundament pedagogico-organizatoric discutarea tuturor problemelor scolii, îndeosebi a celor pedagogice, în consiliul profesoral.

Acesta este de fapt directorul scolii. Si pentru ca problemele curente se cer discutate pe masura ce au loc, consiliul profesoral se întruneste saptamânal. Aici profesorii spun ce predau, cum predau, daca au avut succes cu o tema sau esec cu alta. Aici sunt luate în discutie clase de elevi sau elevi în parte, care trec printr-o situatie mai dificila sau mai deosebita si au nevoie de atentia întregului corp profesoral pentru a depasi situatia creata. Aici sunt dezbatute teme pedagogice generale, indiferent de specialitate, la care participa toti profesorii si învatatorii, caci pe toti „membrii familiei” îi intereseaza drumul celuilalt.

Imaginea copilului ramâne însa mereu ca imagine centrala a preocuparii fiecarei teme, fie ea si administrativa. Bineînteles ca mai exista si probleme delicate. Unul sau altul dintre dascali are dificultati majore în stapânirea clasei; exista dascali noi în activitate, care trebuie îndrumati; se cer organizate încadrarile cu personal pentru anul scolar urmator: toate acestea sunt discutate într-un cerc mai restrâns, în consiliul de administratie.

La el participa acei pedagogi care au experienta pedagogica si în existenta scolii respective, care îsi asuma de buna-voie viitorul scolii, ca viitor al propriei biografii. Dintre toti colegii, unul este ales ca reprezentant al scolii în fata tertilor. Nu este de confundat acesta cu functia obisnuita a directorului, caci nu are puteri decizionale supreme, nu poate lua decizii singur si nici nu are toate responsabilitatile pe umerii sai. Acestea sunt împartite între diferiti profesori sau învatatori. Purtarea responsabilitatii de catre mai multi oameni duce la cresterea implicarii în „familie”.

Materii şi activităţi specifice

Prezentarea completa a tuturor materiilor Waldorf ar necesita un spatiu prea mare si de aceea ne propunem doar o prezentare succinta, care sa ofere o imagine de ansamblu asupra stilului de predare si a metodelor folosite.

Ayurveda




Ayurveda este o stiinta de vindecare a omului provenita din india ce are ca scop echilibrul care trebuie sa existe intre trup, suflet, spirit si lumea inconjuratoare.

Pentru ca acest ideal existential sa poata fi atins, inteleptii vindecatori din India au alcatuit un program care se bazeaza pe patru trepte:

  • 1. Exercitii fizice si respiratorii - care intaresc trupul si aduc pace spirituala.
  • 2. Regimul alimentar Ayurveda - o alimentatie care are drept scop atingerea formei maxime si evitarea stresului.
  • 3. Purificarea - care elibereaza corpul de otravuri.
  • 4. Meditatia - menita sa stimuleze activitatea spirituala si sa declanseze potentialul creator.

Ayurveda specifica: corpul omenesc este un proces dinamic. El este intr-un echilibru fluid permeabil, aflat intr-o interactiune permanenta cu mediul. Acest proces este supus unei instante supreme de comanda si echilibru, desemnata in invatatura Ayurveda prin termenul de „constiinta”.

Ayurveda imparte oamenii in functie de dominanta a trei forte interioare:

Vata - sau miscare - pentru a putea respira, pentru a putea trimite si primi impulsuri nervoase de la creier.
Pitta - sau metabolism - pentru a prelucra alimentele, aerul si apa din intregul sistem si de a facilita functionarea intelectuala adecvata.
Kapha - sau de structura - pentru a tine celulele impreuna si a forma muschii, grasimea, oasele si tendoanele.

V a t a

Vata este un cuvant indian care defineste spatiul si aerul; el inseamna si rece, repede, aspru, mobil, usor, dar si sensibil. Vata comanda toate resorturile miscarii din organismul uman, reglementeaza activitatea musculaturii, a organelor interne, circulatia sangelui, respiratia si activitatile spirituale.

Oamenii Vata sunt imprevizibili si au mult mai putine steriotipii decat cei de tipul Pitta sau Kapha. Variatia in ceea ce priveste marimea, forma, starea de spirit si energia fizica este trasatura lor dominanta. Persoanele Vata tind sa li sa faca foame la orice ora, sa adore schimbarea, sa se culce la ore diferite in fiecare seara. In mod special, sunt predispusi la boli minore, raceala sau gripa.

Caracteristicile tipului Vata:

* un corp delicat si subtire
* rapiditate in miscare
* senzatie de foame si digestie neregulata
* un somn usor, cu intreruperi, tendinta spre insomnie
* entuziasm, vivacitate, imaginatie
* inclinata spre ingrijorare
* excitabilitate, dispozitie schimbatoare
* intelege rapid lucrurile noi, dar le uita repede
* oboseste usor, tendinta de a se surmena
* energia fizica si mentala.

Recomandari Ayurveda:

* Daca aparti acestui tip, acorda trupului tau mai multa liniste
* Culca-te inainte de ora 22
* Practica cat mai des exercitii de relaxare
* Odihniste-te dupa masa o ora
* Mananca regulat
* Bea mult ceai de ghimbir, niciodata cafea, ceai negru sau alcool
* De doua ori pe saptamana iesi la soare, chiar si toamna ori iarna.

P i t t a

Tema dominanta este intensitatea. Indivizii sunt persoane ambitioase, cu o minte patrunzatoare, care spun ce gandesc, indraznete, care nu cedeaza usor sau sunt gelosi. Partea combativa a persoanei Pitta este o tendinta naturala, dar nu intotdeauna foarte vizibila. Cand sunt echilibrati, oamenii Pitta sunt calzi, au emotii intense, sunt iubitori si fericiti. O fata care straluceste de fericire este specifica acestui tip.

Pitta inseamna pamant si aer, precum si urmatoarele atribute: cald, fluid, taios, acru. Pitta este raspunzatoare de digestie si metabolism, de ficat, splina, piele si ochi. Dirijeaza energia si sentimentele.

Caracteristicile tipului Pitta:

* inaltime medie
* energie si rezistenta medie
* foame si sete puternica, o digestie sanatoasa
* tendinta de a se enerva si de a fi iritat in conditii de stres
* o piele deschisa sau rosiatica, adesea pistruiata
* o minte patrunzatoare
* aversiune fata de soare si caldura mare
* un caracter intreprinzator, adora schimbarile
* precizie si logica in discurs
* nu poate renunta la programul de masa
* are parul blond, saten deschis sau roscat.

Recomandari Ayurveda:

* Mananca in portii mici, numai fructe si legume
* Filtreaza apa pe care o bei
* Practica sportul si miscarea in aer curat
* Doneaza sange pentru a-ti reduce in mod natural tensiunea
* Bea frecvent apa.

K a p h a

Kapha inseamna pamant si apa. Atributele sunt: greoi, lent, moale. Kapha este stabilizatorul trupului. Si forta care pune in miscare vointa si memoria.
Tipul Kapha are o conformatie fizica puternica, greoaie. Activitatea lui este lenta, dar temeinica. Are somn bun, adanc, o perceptie inceata, dar o memorie buna si de durata. Este o fire echilibrata, uneori prea calma. Tenul este gras.

Relaxat, acesta este cuvantul care descrie cel mai bine tipul Kapha. Oamenii Kapha sunt considerati norocosi, pentru ca ei se bucura de o sanatate durabila. Personalitatile lor exprima o perspectiva calma si fericita a vietii. Este specific pentru Kapha sa cantareasca bine lucrurile inainte de a lua o decizie, sa incerce sa ii impace pe ceilalti si sa empatizeze in mod real cu sentimentele lor. Kapha este dosha cea mai stabila si echilibrata.


Caracteristicile tipului Kapha:

* o constitutie solida si puternica, rezistenta mare
* o energie constanta; miscari lente si gratioase
* o personalitate linistita si calma, se infurie greu
* o piele rece, moale, groasa, palida
* un somn profund si prelungit
* intelege mai greu informatiile noi, dar are o memorie buna
* inclinat spre obezitate
* o digestie lenta, o senzatie de foame mai putin intensa
* afectuos, tolerant si iertator
* inclinat spre posesivitate, multumit de sine.

Recomandari Ayurveda:

* Fa sport in mod regulat
* Nu te odihni dupa masa de pranz, ci mergi fara intrerupere cinci minute
* Stimuleaza-ti digestia cu condimente
* Bea cat mai des apa fierbinte, pentru a distruge substantele toxice
* Fa des bai de aburi la fata (cu musetel).

Alimentatie Ayurveda

A. Slabiti mancand

Retetele Ayurveda sunt calculate pentru 1000 de calorii pe zi. Ele sunt compuse din fructe, legume si mirodenii. Dar, daca doriti, puteti manca mai mult din fiecare fel de mancare, fiindca tot veti slabi; retetele sunt astfel combinate si aromate, incat asigura o crestere rapida a metabolismului si, prin urmare, slabirea. O regula, totusi, exista: nu mancati decat la distanta de 4 ore fata de masa precedenta, astfel ca digestia sa se efectueze pe deplin.

B. Un elixir al vietii facut din unt: „Ghee”

Ghee (se pronunta gie) seamana cu ceea ce noi intelegem prin unt topit. In bucataria ayurvedica trece drept elixir al vietii si mijloc de intinerire, pentru ca este usor digerabil si sprijina preluarea substantelor hranitoare in organism. Incalzit, se bea ca atare, pentru a produce dezintoxicari (2 linguri de supa). In mod obisnuit, se foloseste la gatit si prajit. „Ghee” poate fi preparat de orice gospodina in modul urmator: topiti o bucata de unt nesarat si lasati-o sa pritoceasca (fierbere lenta) vreme de 15 minute. Cat mai este inca lichid si fierbinte, strecurati-l printr-un tifon intr-un vas de ceramica ori de sticla. El reprezinta o grasime pura.

C. La pranz mancati mancare calda

In cadrul acestei diete, micul dejun trebuie sa fie frugal, pentru a nu ingreuna fortele digestive, lente inca la acest ceas de zi. Ele devin active abia la pranz. Dupa cina, pe care trebuie sa o luati la ora 18, si mai ales inainte de a va culca, nu trebuie sa mai mancati nimic, pentru ca noaptea digestia este foarte grea. Toate pranzurile trebuie sa fie calde, pentru o mai buna digestie. Fiecare pranz trebuie sa fie pregatit proaspat, din ingrediente neconservate, fara mancaruri gatite din ajun.

D. Elixirul pentru slabit - apa fierbinte

Doi litri de lichid pe zi sunt obligatoriu de baut, indiferent ca e vorba de apa de la chiuveta, apa minerala fara acid carbonic ori ceai de plante cu o felie de lamaie. Lichidele trebuie sa aiba temperatura camerei, in nici un caz sa nu fie reci, pentru ca blocheaza digestia. Apa fierbinte actioneaza ca un medicament. Cel mai bine ar fi sa umpleti un termos cu apa clocotita si sa beti din ea intre 6 si 8 pahare pe zi, cat de fierbinte puteti. Asta regularizeaza metabolismul, elimina otravurile si, mai ales, dizolva kilogramele.

E. Alimente care nu trebuie sa va lipseasca din casa

Unt, ardei rosii, galbeni si verzi, rosii, praz, mere, morcovi, pere, spanac, ridichi, sparanghel, patrunjel, marar, iaurt, ceapa, usturoi.

F. Mirodenii care nu trebuie sa va lipseasca din casa

Piper, paprica, anason, chimen, rozmarin, maghiran, menta, salvie, scortisoara, cuisoare, enibahar.

G. Fainoase obligatorii

Paine graham ori de secara, fulgi de porumb, malai, linte.
In plus: fructe uscate (prune, caise, mere), ulei de floarea-soarelui, ulei de masline.

joi, 15 aprilie 2010

Gandhi


Mahatma - Sprit Mare
Gandhi